-

 

 
Visitez notre site web


Version française

Surf naar onze website | Contacteer ons

   
 

Nieuwsbrief nr.122 van de KSZ - maart 2016

 
Overzicht

Project 'geharmoniseerde sociale statuten - aanvullende rechten' (GSS)

eBox burger en loonmotor

Indicatoren 2015

Om ons te bereiken

Willebroekkaai, 38 - B-1000 Bruxelles
Tel. +32-2-741 83 11 - Ligging

Project 'geharmoniseerde sociale statuten - aanvullende rechten' (GSS)

GSS is een omvangrijk project dat door de regering aan de KSZ werd toevertrouwd en dat nu al sinds enkele maanden uit de startblokken is. Op onze website hebben wij gedetailleerde informatie ter beschikking gesteld, waarbij het project binnen zijn context wordt geschetst en de vastgestelde doelstellingen samen met de aanpak worden uiteengezet. Deze pagina zal regelmatig worden geactualiseerd in functie van de evolutie van het project. Link naar de pagina GSS.

Indien u geïnteresseerd bent in deze problematiek en u een project inzake automatisering van aanvullende rechten wenst op te starten of een bestaande gegevensstroom in die zin wenst te verbeteren, kan u contact nemen met onze dienst PPKB via mail aan External@ksz-bcss.fgov.be.

Het project GSS in het kort

De KSZ bouwt een systeem uit om de instanties die aanvullende rechten toekennen, ook 'toekennende instanties' genoemd, op een eenvoudige manier toegang te verlenen tot bepaalde geactualiseerde en gecontroleerde informatie. Het gaat onder meer om gegevens met betrekking tot het sociaal statuut. De toekennende instanties hebben deze informatie nodig om een beslissing te kunnen nemen omtrent de toekenning of niet van een aanvullend recht.

Om dit project tot een goed einde te brengen geeft de KSZ er de voorkeur aan om prioritair de authentieke bronnen te raadplegen. Voor een groot deel van de sociale statuten bestaan er reeds diensten (bv. toegang tot het RVV-statuut, toegang tot de IGO-gerechtigden, …). Daarnaast voorziet de KSZ in de beschikbaarstelling van bepaalde basisgegevens (bv. sociaal statuut + begindatum + einddatum) via een bufferdatabank (Buffer-DB). Het gebruik van deze Buffer-DB wordt geregeld door strikte gebruiksvoorwaarden die vastgesteld werden in een machtiging verleend door het Sectoraal Comité van de Sociale Zekerheid en van de Gezondheid. Op dit ogenblik zijn de nuttige statuten voor de Buffer-DB afkomstig van de volgende vier authentieke bronnen: RVP, POD MI, DG PH en ziekenfondsen.

De consolidatie van de gegevens in de vorm van een Buffer-DB is nuttig en aangewezen om:

  • de noodzakelijke aspecten van gezinssamenstelling, woonplaats en leeftijd te integreren in de sociale statuten;
  • de proportionaliteit van de gegevens die aan de toekennende instanties worden meegedeeld op gecontroleerde manier te beheren.

Tegelijkertijd dient de wetgeving waarin de toekenningsvoorwaarden van de aanvullende rechten worden vastgelegd te worden vereenvoudigd door te verwijzen naar voorgedefinieerde statuten/doelgroepen op het niveau van de authentieke bronnen. Dit essentiële aspect van het project zal worden gerealiseerd in overleg met onder meer de sociale partners. Momenteel worden de sociale statuten gedefinieerd. Voor elk nuttig statuut zal er een presentatiefiche worden opgesteld.

Via deze aanpak en de ontwikkeling van een Buffer-DB hoopt de KSZ de toekenningsinstanties aan te sporen om voor hun nieuwe of bestaande aanvullende rechten een automatische toekenning te overwegen. Het doel is een ruimere en betere dekking van de rechthebbenden van de aanvullende rechten.



Top


eBox burger en loonmotor

Meer dan 8.000 medewerkers van de deelnemende instellingen van sociale zekerheid krijgen vanaf dit jaar een elektronische versie van hun loonbrief in hun eBox en dat dankzij de invoering van een nieuwe loonmotor. In het kader van een synergie, hebben verschillende instellingen van sociale zekerheid samen deze nieuwe loonberekeningstoepassing gebouwd, waardoor de medewerkers van deze instellingen voortaan enkel een digitale versie van hun loonbrief krijgen. Dit leidt tot een aanzienlijke daling van de operationele kosten.

Tijdens een eerste fase zijn slechts 7 instellingen betrokken: RSZ, RVA, FBZ, FAO, HZIV, HVW en RJV. Daarna wordt de toepassing uitgebreid naar de overige instellingen van sociale zekerheid.



Top


Indicatoren 2015

In 2015 werden via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid 1.072.549.826 elektronische berichten uitgewisseld. Voor 99,83 % van deze berichten bedroeg de antwoordtijd minder dan 1 seconde. De in de bestuursovereenkomst vastgestelde performantienorm werd aldus eens te meer ruimschoots bereikt. Het aantal webservice-oproepen groeit gestaag verder Alle indicatoren met betrekking tot het jaar 2015 zijn beschikbaar op de website.



Top

 

Disclaimer - BCSS | KSZ | Abonnement opzeggen

[Response: Read Receipt] \[CampaignId: [Field: Campaign Id]\] $(if [Field: Prospect Id] != "") \[ProsID: [Field: Prospect Id]\]$(endif) $(if [Field: Contact Id] != "")\[ConID:[Field: Contact Id]\]$(endif)