[Response: Read Receipt] \[CampaignId: [Field: Campaign Id]\] $(if [Field: Prospect Id] != "") \[ProsID: [Field: Prospect Id]\]$(endif) $(if [Field: Contact Id] != "")\[ConID:[Field: Contact Id]\]$(endif)
Version française
 
 

 

 
Health inspiring IT

Naar het eHealth-portaal

Nieuwsbrief nr. 16 - mei 2014

 

Overzicht



Nieuw uitrolbeheer


Het eHealth-platform heeft sinds 2011 onder meer tot opdracht om te zorgen voor een sterk uitrolbeheer. Dit proces heeft betrekking op de basisarchitectuur, de normen, de standaarden en de functionele en technische specificaties in verband met ICT. Een voldoende compatibiliteit met de vorige versies wordt gegarandeerd. De onbeschikbaarheid van een release wordt bovendien beperkt tot een maximumduur van één uur.
De bedoeling is om de eigen systemen te stabiliseren en een hoog beschikbaarheidsniveau en een gezond beleid inzake uitrolbeheer te garanderen.


In dat opzicht worden de belangrijke aanpassingen aan de infrastructuur of aan de technische onderdelen (bijvoorbeeld de toevoeging van functies of de uitrol van nieuwe basisdiensten) binnen een "release" samengebracht. De belangrijkste uitrollen (Major Release) gaan gepaard met een overheveling van de productieomgeving naar de uitrolomgeving. Op die manier kunnen de belangrijke wijzigingen worden geïmplementeerd nadat ze op voorhand zijn uitgetest in de toekomstige productieomgeving.


Eind 2013 waren er 4 "Major Releases" en 8 "Minor Releases".


Het huidige beheerproces voldoet volledig aan de doelstellingen waarmee een verbetering van de stabiliteit wordt beoogd. Gelet op de opgedane ervaring ter zake was het na een periode van twee jaar aangewezen om nieuwe verbeteringen op dat vlak voor te stellen.


Deze verbeteringen hebben betrekking op enerzijds een nieuwe kalender voor de "Major Releases" en de "Minor Releases" en anderzijds op een consolidatie van de beheerprocessen van de "Minor Releases".


Sinds januari 2014:


  • wordt het proces aldus beperkt tot 2 "Major Releases" en 5 "Minor Releases" per jaar (de "Major Releases" zullen plaatsvinden op een zondag in mei en een zondag in oktober en de "Minor Releases" vinden altijd plaats op een donderdag)
  • de scope van de "Minor Releases" wordt uitgebreid om beter rekening te houden met de toevoeging van diensten met toegevoegde waarde of van diensten van partners.
  • het beheer van de "Minor Releases" wordt geconsolideerd.

Dit voorstel tot verbetering heeft drie belangrijke voordelen.


Voor de partners die een beroep doen op de diensten van eHealth neemt met dit voorstel de flexibiliteit van de synchrone ontwikkeling met het eHealth-platform toe.


Wat de "Major Releases" betreft, worden de testperiodes met de partners en de interne testperiodes meer gespreid zodat de risico's te wijten aan een overhaastige inproductiestelling worden beperkt. De uitrolkalenders worden beter nageleefd en het aantal "Emergency Changes" (niet geplande aanpassingen) neemt af.


Dankzij deze aanpassingen kan de belastingslimiet van het systeem ook beter worden bepaald.


Nieuwe releasekalender


eHealth Release Date
Major Release R2014.1 Dimanche 11 mai 2014
Minor Release R2014.1.1 Jeudi 12 juin 2014
Minor Release R2014.1.2 Jeudi 28 août 2014
Major Release R2014.2 Dimanche 26 octobre 2014
Minor Release R2014.2.1 Jeudi 27 novembre 2014

Synchronisatie van de wijzigingsaanvragen door de partners


De partners die:


  • een beroep op de basisdiensten van het eHealth-platform wensen op te nemen of
  • die het bestaande beroep wensen te wijzigen of
  • de businessfuncties wensen aan te passen van hun systemen waarmee de diensten van eHealth worden aangeroepen,

moeten hun aanpassingsaanvraag overmaken aan het eHealth-platform (info@eHealth.fgov.be).


Elke aanvraag wordt onderzocht.  Indien deze wijziging een aanpassing, een nieuwe configuratie of een ontwikkeling op het niveau van het eHealth-platform vereist, wordt deze wijziging ingepland in een release (Major of Minor) naargelang de impact ervan.


Opmerking: de afdeling release management van het portaal maakt de planning van de volgende releases op. De lijst met de belangrijkste wijzigingen per release is in de "release notes" opgenomen.


top Back to top


Het Centraal Traceerbaarheidsregister (CTR) is nu online


De CTR-toepassing (Centraal Traceerbaarheidsregister) is een onderdeel van het TIMH-programma (Traceerbaarheid van de implanteerbare medische hulpmiddelen). De toepassing heeft als doel de meldingen over de levenscyclus van bepaalde implantaten te centraliseren. Het betreft in het bijzonder het plaatsen en het eventueel verwijderen van een implantaat. Met deze toepassing wordt onder meer een verbetering van de traceerbaarheid van de in België in de handel gebrachte implantaten en een grotere doorzichtigheid voor de patiënt beoogd.


Wanneer een specialist een plaatsing of een verwijdering meldt, dan worden de gegevens gevalideerd. Op die manier wordt de kwaliteit en de juistheid van de gegevens gecontroleerd. Hierdoor wordt ook gegarandeerd dat enkel de plaatsing van geregistreerde implantaten die in België in de handel mogen worden gebracht, in de CTR-toepassing mag worden ingebracht. Na melding aan het Centraal Traceerbaarheidsregister kan een implantaatkaart worden aangemaakt. Het gaat om een digitaal document in pdf-formaat met alle details over de melding dat door de specialist kan worden gedownload en aan de patiënt worden overhandigd.


Er werd bijzondere aandacht besteed aan de veiligheid van de gevoelige gegevens binnen de toepassing. De meldingen die door de webservices worden verstuurd, worden immers vercijferd en alle gegevens betreffende de patiënt worden steeds in vercijferde vorm opgeslagen. Voor de raadpleging van deze gegevens is het bestaan van een therapeutische relatie tussen de specialist en de patiënt vereist. Elke raadpleging van de gegevens van de patiënt wordt in veiligheidslogs opgeslagen.


Voor meer informatie


top Back to top


Een nieuwe adjunct-administrateur-generaal voor het eHealth-platform


De Ministerraad heeft tijdens zijn vergadering van 7 februari 2014 de benoeming van de heer Thibaut Duvillier goedgekeurd. Hij volgt de heer Emmanuel Quintin op die met pensioen is gegaan. Op 1 maart 2014 werd de fakkel doorgegeven. Sindsdien oefent de heer Duvillier de functie van adjunct-administrateur-generaal van het eHealth-platform uit. Hij staat tevens aan het hoofd van de dienst Programma-, Project en Klantenbeheer (PPKB).


top Back to top

 

Contact

eHealth-platform
Willebroekkaai 38
1000 Brussel
Tel.: +32 2 891 86 11
Fax : +32 2 891 86 00
E-mail : info@ehealth.fgov.be


In geval van problemen:

Per telefoon 02 788 51 55
Onze medewerkers staan tot uw dienst van maandag tot vrijdag van 7.00 tot 20.00 uur. Of via ons contactformulier


Copyright © 2014 eHealth | Disclaimer | Abonnement opzeggen